onsdag 16 februari 2011

Dagliljorna och jag


För sådär en 25 år sedan grävde jag bort en hel rabatt med dagliljor.
Den enda rabatt som fanns intill altanen på det då nya boendet. Vi hade flyttat från lägenhet några trappor upp till en bostadsrättslägenhet med uteplats och en rabatt i storlek 60 x 200 cm.
Där växte gula dagliljor.
Endast de.
Gula dessutom.

De tog tid att få bort. Ersattes med sådda smultron, tomat och lök.

Dagliljorna då, ja en del tog mormor hand om, hon grävde ner uppe vid vår fäbod. Där trivs de!


Lugnt på dagliljefronten i många år. På bilder kan jag se att jag hade sått någon 2002. vad som hände med de är obesvarad fråga. De var inte med i flytten hit 2006.

Här fanns tre dagliljor. Två i citrongult resp. gult och så den höga brunröda.
Sedan dyker de upp i tidningar, på trädgårdsbesök, i forum.
Köpte den första 2008. Tre stycken 2009. Bytte till mig ett par. Köpte in en bok att drunkna i, The New Encyclopedia of Daylilies. Så har det rullat på, nu finns här ungefär 15 stycken. Det kommer att bli några fler i år, känner det på mig, gärna med lite läckrare former.

Den första bilden är tagen på Åbergs Trädgård i Ystad.


 Den här bilden är tagen i en trädgård i Dalarna.

 Härifrån är det bara egna.
Den här är köpt från Odla, men namnet är fel...



Frans Hals i rabatten med de röda rosorna.



'Cool it' är namnet, den i blått är Salvia dolicantha


'Canadien Border Patrol' tillsammans med rosenstav i lila.


'Little Cobbler', ett namn jag lagt på minnet. Hade läst positivt om den lilla så när jag stötte på den var det ingen tvekan. Granne: lavendel och clematis addisonii




En liten som saknar namn. har fått den av en trädgårdskompis i byn. I rosenhäcken närmast Westerland.


Seal of approval



'Daring Deception'
Med Landinililjan, grekvädd och lavendel som närmsta grannar.

'Silent sentry'.
I kanten vid sparrisen, till grannar har den slingerstormhatten Red Wine som nog dog i somras, och en som heter höstöga 'Moonbeam'.


Den här skönheten har jag tiggt till mig på Allt om Trädgårds forum. 'American Revolution' från signaturen "påskalla"


De här har jag, om de lever än...
  • Destined to see
  • Silent sentry
  • Summer Wine
  • Frans Hals
  • Daring Deception (första inköpet 4/10-08 Blomsterlandet Gävle)
  • Little Cobbler
  • American Revolution
  • Wild and Wonderful
  • Black Emanuelle (felnamnad från Odla)
  • Startle
  • Crimson Pirate
  • Canadian Border Patrol
  • Cool It
  • Bela Lugosi
  • Cherry Valentine
  • Seal of Approval


Carpe diem!

10 kommentarer:

  1. Åh, jag som älskar dagliljor! Och så har du inte ens skrivit vad dom heter så jag kan leta efter likadana... Alla som du har bild på under den gula skulle jag vilja ha!

    SvaraRadera
  2. Alla är lätta att få tag i, eftersom jag har de!

    Ok, jag ska ta och försöka få dit namnen, så gott det går. Är inte helt hundra på alla...

    /Anette

    SvaraRadera
  3. Visst är det otroligt lätt att fasta för alla dessa skönheter:) Du ser ut att ha en massa riktiga godingar;)Har beställt en omgång från Bourdillon som kommer i mars, jag längtar;)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Kanonfina bilder på läckra blommor!!!
    Vi var på Åbergs trädgård för ett par år sen lagom till dagliljeblomningen. Otroligt vackert med stora sjok...
    Jag är väldigt svag för mörka dagliljor så American revolution ligger högt på önskelistan.
    //Elinore

    SvaraRadera
  5. Underbart! Jag har bara gula än så länge. En av de få växter som fanns när jag köpte stället. Doftar fantastiskt när de blommar, även på långt håll.

    SvaraRadera
  6. Vilken otroligt fin header bild du har - vacker spegling!
    Dagliljor - jag man behöver en rejäll rugge för då tar dom sig bäst och det är alltid någon som blommar.
    Har du sett "Karin i Skaras" blogg som är full med dagliljor har nog mer än 400 sorter tror jag,
    MB

    SvaraRadera
  7. I blomningstid är det kul att se hur många som är i blom hos "Karin i Skara", otroliga siffror.
    Så många har jag inte intresse av att ha. Tänk att få se så många samtidigt. Jag skulle nog bli helt snurrig.
    Ha ännu en bra vinterdag.
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Så många fina dagliljor du har! De är nåt jag ska försöka mej på vid vårt nya ställe....Här är det en underbart vacker vinterdag,men onödigt kallt:) Hälsn.Saga

    SvaraRadera
  9. Hej Anette!
    Wow, så många skönheter du har i dina ägor :=)
    Ja, Dagliljor är vackert, man faller lätt för deras skönhet.
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...