tisdag 26 januari 2010

Mera "gammalt" VÅR!!!

Äntligen vår!
Den årstid då kamerans batterier går varma och blåsippan ute i backarna står. I mina omgivningar gör de verkligen det. Blåsippor nästan överallt. Mest vanliga blå men det finns några ställen där blommarnas färg varierar. De här utsökta bladen hittade jag längs en stig i ett naturreservat på östra Gotland.


Isarna försvinner och sjöfåglarna återkommer. Det skriks och skränas av fågelsång.



Två som nyss vaknat, en porslinsanemon och en myra. Undrar varför de vänder ryggen mot varandra?



Körsbärsblom!



Blekgult, en färg som jag mer och mer tycker om. För min del fullständigt otänkbar bara för några år sedan.



Ännu värre, riktigt guldgul, hemsk färg, tyckte jag en gång. Det var då det.



När det plötsligt blivit grönt borde det vara röda dagar i almanackan, flera röda dagar för att man ska hinna ta in all den skira grönskan.



När våren tar slut här, då blommar liljekonvaljerna som bäst. Det är förresten landskapsblomman för Gästrikland. Framröstad som den populäraste blomman för något år sedan. Finns "hurmycketsomhelst".


1 kommentar:

  1. Åh Anette vilka fullständigt undebara bilder av våren! Jag kan riktigt känna dofterna av skir grönska och liljekonvaljer. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...