lördag 28 maj 2011

Lyckats med Rengarengaliljan!

Renga renga-liljan min har fått knopp! Två stycken, kanske tre!
Fick några småttingar för ett par år sedan, har vårdat dem så gott jag kunnat. Nu snart får jag belöningen.


Klematisen Alionushka växte så mycket förra året, att när stormandet var som värst blev hon dubblevikt. Med akutstöd av kvastköppar och tunnbandihopnitning klarade hon sig relativt bra.
Igår inköptes ett riktigt högt stöd. Det var det första jag gjorde idag, att se till att få det på plats!

Sedan följde uppkrukning. Här är en del av dagens jobb. Nu har de tre veckor på sig att rota sig innan det är Öppen Trädgård här. Några kom in på gården redan idag och köpte plantor. Hoppas vi ses igen den 18 juni!
Ja, jag har krukat upp några fyllda bergspioner....
och t ex: Geranium renardii, Ger. 'Midnight Reiter' (den fina med mörka blad), Campanula Evert Nilsson, färgväppling, Ger. shikokianum, Soldanella carpatica, Anemonopsis macrophylla, Thalictrum aq. var sibiricum, sollejongap, Gillenia trifoliata, axveronika 'Rothfuchs', Lindelofia, camp. cervicaria, anananmynta (variegerad), gräslök, pepparmynta, rosenmynta, johannesört, lavendel, vinbär (vit), dvärgmandel, Ros Henry Hudson, fackellilja, Hepatica nobilis Rubra Plena, Ros Blush Damask, Ros Hippolyte, Blågull, gult blågull, praktveronika 'Knallblau', gulsippa, flikrabarber, kärleksört, grusslok, blåsvingel, blodnäva, jungfrunäva, aurikel (blekt gul), jordviva (gul), violviva 'Wanda', vårkrage, Penstemon 'Mystica', blå bolltistel, kronnäva 'Walter´s Gift', kronnäva 'Clarence Druce' strandiris, strandveronika, akleja 'Nivea'. Några pelargoner, aloe, en stor syren kan vara ungersk eller prestonsyren.

Kan tillkomma några till...




Snyggare på bild än i verkligheten...

Smörbollar, färgförstärkt av den nästan utblommade vårkragen där bakom.


Ha en fin helg alla!


4 kommentarer:

  1. Oj så mycket roliga och fina växter dina besökare kommer att ha att välja på:)) Ha en fortsatt trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Vilken härlig lista över alla frösådda växter.
    Kul att kunna ha fina plantor till försäljning vid den öppna trädgårdsdagen.
    Spännande Lilja, har aldrig hört talas om den tidigare.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk utsikt hos dig! Ska bli kul att se liljan sen:)
    Bärfisen på AoT forumet:)

    SvaraRadera
  4. Tack för i lördags. Hoppas jag hinner med att köpa en bergspion. Skall "hänga på låset" när Du har öppen trädgård. Besöket är inplanerat sedan länge inte som i lördags när vi åkte förbi och såg skylten. Besöket hos dig överglänste besöket på växtmarknaden i Hedemora. Till och med min ofta motvilliga man, som jag ibland släpar med mig, pratade om besöket hos dig. Inte dåligt.

    Sommar torsåkersbon Cristina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...