torsdag 25 augusti 2011

Rödvinbärsmarängbakelser mm

Ur receptboken med svarta pärmar:

200 grader       (25 x 35 cm)

3 äggulor
2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
50 g smält smör
1,5 dl mjölk
2 msk kokande vatten

grädda nederst 12-15 min.

Vinbärsmassa:
3 äggvitor
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

vispas till maräng

tillsätt 3 dl röda vinbär

rör ner försiktigt, bre över massan, grädda färdigt.

Grädda färdigt.....temperatur.....hur länge.....ingen uppgift. Men, jag brukar sänka ugnstemperaturen rejält. Med längre tid blir marängen fluffigare.


Läst mera i boken? Kanske imorgon, hittade en oläst Rosamunde Pilcher i bokhyllan, "The Empty House" är det som ännu ligger här intill.

Morgondagen är ledig. Jag har ett bra schema, med varannan fredag ledig. Imorgon är det varannan!
Förutom att läsa.....hoppas jag att några av 13 oskolade sådder är prydligt delade och skolade. Förberedde i eftermiddags men de krukorna räcker inte långt... 
Så ska jag nog göra klart nya delen av sparrisrabatten,


och kolla in en ny lilja, skulle kunna vara 'Star Gazer', eller hur?


Ha en fin kväll alla!

2 kommentarer:

  1. Mums :) ser gott ut med kakan. Vad härligt att ha ledigt varanan fredag :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Liljan ser underbar ut;) Här doftar liljorna underbart:) Förstår att det är härligt att vara ledig. Kakan ser god ut men vi äter ju inte sånt numer så det lockar inte:) Ha det gott /Monne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...