tisdag 14 september 2010

27 bilder från en fantastisk trädgård

För en månad sedan fick jag besöka en helt fantastisk trädgård. Den ligger helt nära mig och visningen var bara för mig och maken. Kameran gick varm. Kvällen blev sen och något mörk (därav några något suddiga bilder). Det var där jag fick en hel massa plantor häromveckan!!!!

En del bilder får vara utan texter än så länge. Även om jag hade anteckningsboken med och skrev för fullt, så har nog några namn ändå blivit fel. Allt har jag inte namnat heller. Tar mer än gärna emot namnförslag!

Se inte bara de enskilda växterna, även om många är hur spännande som helst, se miljöerna som skapats, klicka upp miljöbilderna och föreställ er...

Ännu fler bilder här:


Gullbandsgräs, Spartina pectinata 'Aureomarginata'

En lönn i vitt och grönt lyser.

 
Gunnera




Croscosmia 'Lucifer'


Clematis 'Yukikomachi'

Feberrot, Triostem erythcarpum

Oxalis......Mertensia maritima






Höstanemon, låg. Mycket vacker!
Vidjehortensia 'Annabelle', japansk lönn





Sammetshortensia. fint placerad emellan mossbeklädda stenar.


Diphylleia.....

'Peppermint Twist' t v. i mitten antagligen 'Laura'


Övre dammen.


Astilbe, primulor, nickpimpinell, vit kransveronika vid dammkanten.


Klematisen t h 'Summer Snow'

Många tigerliljor. Det blir fin effekt då. 



Carpe diem!

8 kommentarer:

  1. Oj, där fanns mycket inspiration att hämta! Vilken underbar trädgård, och vilka spännande växter. Här måste jag titta noga på alla bilder!!

    SvaraRadera
  2. Egentligen har jag många fler bilder, men det får väl vara någon måtta, 27 är mycket om man ska klicka upp alla.

    Ser ett par nya ansikten; Elinore och karinfransson, välkomna!

    /Anette

    SvaraRadera
  3. Växten ovanför bilden med Diphylleia ser ut att vara en sammetshortensia. Titta i min blogg 10 augusti och jämför får du se om det kan stämma. Varma hälsningar från Småland

    SvaraRadera
  4. Sammetshortensia stämmer med mina anteckningar. Fixar till det, tack Karin!

    /Anette

    SvaraRadera
  5. Måste fråga om det är hos fam. Joelsson bilderna är tagna ?
    Ing-Marie i Finnerödja

    SvaraRadera
  6. Ing-Marie, du har så rätt!

    /Anette

    SvaraRadera
  7. Har varit i deras trädgård nedanför Borås för många år sedan och den var fantastisk den också. Har växter från den bl.a en lilja som är supersnygg. Vi hade tänkt att besöka dom i somras men tiden räckte inte till när vi var till Smedjebacken.
    Ing-Marie

    SvaraRadera
  8. Helt underbart, jag skall titta länge på arje bild!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...