fredag 2 november 2012

Blooming Friday / "Hemlig"

I vår lilla lada finns det gamla hemlig-huset. Mer känt som dasset.  Därinne finns ännu sittplatser och tillhörande hål med sina uppfällbara lock. Numer fungerar utrymmet som mitt trädgårdsskjul, som städades innan alla krukor skulle ställas in.



Här syns de två plantorna som varit hemliga, därunder snön, då vi köpte gården. (Har skrivit om detta förut, hur jag då skrek till av förtjusning)
 Vad är hemlig-heten bakom detta grönsaksland?
 Jo, en bortgrävd snöbollsbuske och tre månader i tid. Nästan bara det. I jämförelse med rotborttagningen blev målning, markduksläggning, fyllning med jord, sådd och plantering väldigt lätt del av jobbet.
En nyhemkommen tidning, innehållet hemligt eftersom den är oläst. Nu verkar distibutionen fungera bättre, för den här har kommit fram ett par veckor innan nästa har sin utgivningsdag. Det har varit väldigt senkomna tidningar ditintills. Hoppas det är i fas nu.
Särskilt hemligt är ställena där vi plockar hjortron. Här har varit så dåliga skördar sedan lång tid tillbaka, hoppas på nästa år!
När jag var liten var pannkakssylt detsamma som hjortronsylt för mig. Minns ännu besvikelsen när det inte fanns detta guld på bordet.
 Vad den här växten heter är för mig hemligt, alltså jag vet inte men skulle gärna vilja veta.

Många fler bidrag med temat "Hemlig" finns hos Bland rosor och bladlöss.

Jag bakade förresten ett nytt bröd idag. Det blev ännu bättre än det som var på bild igår. Minimal arbetsinsats men tidskrävande. Länk till receptet på brödet.
Tandproblemet jag klagade över förra veckan har förhoppningsvis åtgärdats färdigt. Det har börjat bli gott med mat igen! Vill passa på att tacka för er fina omtanke förra fredagen.

Ha en fin helg alla!

23 kommentarer:

  1. En hjortron hemlis vore inte dumt att ha och små hemlighus är också trevliga!
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vad fint det var med målade pallkragar, det vill jag också ha. Ha en trevlig helg :-)

    /Liv

    SvaraRadera
  3. Hjortron är så gott! men Ack så svårt att få tag i......

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  4. Så många härliga hemligheter :-) Grönsakslandet är jättefint.
    Ha en härlig fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Jag tycker om alla dina hemligheter. Tänk att ha ett hemligt hjortronställe. Det vattnas i munnen på mig. Och ditt grönsaksland ... så otroligt vackert! Och visst är det mysigt med en ny ännu oläst och hemlighetsfull tidning.

    Ha en härlig läsning i din nya tidning och en härlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin köksträdgård du har! Och ett hemligt hjortronställe hade inte varit fel:)) Vilken lyx:)).
    Hoppas du är färdig med tandläkaren nu.
    Ha en fin fredag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilka fina hemligheter!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Du verkar rå om många härliga hemligheter...=)

    Trevlig helg !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Kul tolkning på temat och verkligen skönt för dig att problemet med tanden verkar vara över:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  10. Oj så många hemligheter:) Kolla om den okänd kan vara någon sabellilja, det var det jag fick upp i huvudet i alla fall..behöver inte vara rätt.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  11. Hemlighus är jag van vid .Andvänder ett sådant när vi är hos sonen på landet.MVH

    SvaraRadera
  12. Trevlig tolkning ! Hjortron ställena håller vi också väldigt hemliga. Just idag blir det våfflor och hjortronsylt till lunch åt mig och dagbarnen;)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  13. Fick toklängtan efter farfars utedass i stugan i Dalarna. Utsikt över vatten, lite glesa plank runtomkring - och ändå ett litet hemligt ställe att sitta och läsa gamla veckotidningar på. :-) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Så mycket fina hemligheter du har i din trädgård! För mycket länge sedan hade vi också ett hemlighus vid vårt sommarhus. Ett hemligt hjortronställe är guld värt. Och grönsakslandet är helt suveränt. Ha en skön Allhelgonahelg.

    SvaraRadera
  15. Det där med hemlighuset känner jag igen.
    Jag har vårt fönster sittandes i min hall nu som ett årstidsskåp.
    Det är ju bra att man kan göra om det till förråd när vi nu har lite bekvämare att sitta vid.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  16. Fantastiska hemligheter!
    Tjingeling

    SvaraRadera
  17. Det var värst vad många hemligheter du hade att bjuda på.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  18. Jag önskar så att jag hade tillträde till de hemliga markerna där de gula guldet växer. Men här i Svedala är det en dröm blott. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  19. Blir väldigt sugen på att baka när jag läser ditt inlägg, och på hjortron.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Många hemligheter :) Kram suss

    SvaraRadera
  21. Hemlighuset var den "bästa" av alla dina hemligheter.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  22. Oh, vilken bra tolkning av temat! :) Skönt att tanden inte värker och att tidningen verkar komma i tid! Fick också min i veckan, men inte kom jag på att blogga om det, inte! ;) Superfint grönsaksland, förstår att det var en hel del jobb bakom uppgrävningen! Ang. din kommentar hos mig - tråkigt att du inte fick någon större äppelskörd, just typiskt om du nu hittat lokalt musteri! Men ibland är det ju så och det blir säkert ett kanonår nästa år i stället, ska du se! Hoppas att de äpplen du fick smakade gott i vart fall! Ha en fin vecka! :) Mia

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...