tisdag 22 november 2011

Min vitpytta jmf mattram

Har sett diskussioner om dessa växter och det finns likheter men också väldiga skillnader.

När den vanliga enkla nysörten (Achillea ptarmica) har en fylld blomma heter den vitpytta (Achillea ptarmica var .multiplex). Vitpyttan är fylld. Namnsorter är 'The Pearl' och/eller 'Boule de Niege'.
Mina 60 cm höga blommar rikligt och länge. När blomningen avtar brukar jag kapa den övre tredjedelen. Nya blommor kommer snabbt i från bladvecken.

 

Vitpyttans blad är smala och svagt tandade. Förökar sig med utlöpare. Nya plantor etablerar sig snabbt.

Andra med namnet Achillea först är t ex praktröllika (A. filipendulina)

Mattram (Tanacetum parthenium)
Mest utmärkande är de aromatiska bladen.
Jag har bara tre olika. Det finns många fler....
Den fyllda har blommor som liknar vitpyttans. De plantor jag har är alla lägre än vitpyttans, det finns också sådana som kan bli samma höjd. Bladfärgen kan vara gul eller grön. Blommorna kan vara enkla eller fyllda.





Andra med namnet Tanacetum i sig är t ex rosenkrage (T. coccineum) och munkrenfana (T. vulgare 'Crispum')

 

6 kommentarer:

  1. Många anser att vitpyttan är ett ogräs och jag kan väl hålla med till viss del:) men jag vill absolut inte vara utan den. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Anette, kollade för någon dag sedan på nätet vad som skilde dem åt och om det var samma sort. Här är ju en perfekt beskrivning! (:D
    Sprider sig mattram med utlöpare eller är det mer med frön? Jag har vitpyttan (the pearl)fin men måste begränsa dess framfart.
    Tack för bilder och info. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Fin beskrivning på var och en av växterna.
    Har numera ingen av dom i trädgården men tycker ändå att det är fina växter.
    Önskar dig en härlig dag!

    SvaraRadera
  4. De fyller ut bra, men är ju rätt olika i sina karaktärer tycker jag. Inger, Kenneths mattram fröar av sig. I en del av de växter jag fått av honom ha rjag fått mattram på köpet. :)

    SvaraRadera
  5. Ogräs eller inte :) fina blommor Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Vitpytta var ett gulligt namn

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...