måndag 30 april 2012

Mycket gjort

Tulpanerna har börjat blomma, men idag fanns nästan ingen tid att kolla.
Den här är en T. clusiana. Heter 'Lady Jane' eller kanske 'Ice Stick'.

Först tömde jag komposten i en massa säckar. Senare fyllde jag upp det tomma facket och la något lager gammal kompost där också. Det medans maken hämtade släpvagnen fullastad med 4-8 grus.

Så här såg det ut sommaren -07. Övre pergolan vid stora perennrabatten är ny. Äppelträdet med kaprifolen har inte blåst av (i mitten på bilden).


Nu ikväll ser det ut så här. Ett par sittytor har grusats. Sparrisrabatten har fått kanter, liksom köksfönsterrabatten (längst ner). Magnoliarabatten har också fått kant, men syns inte här.

Sittplatsen vid sparrisrabatten. Bordet fixade maken förra året. Det stod i ett skjul och var väl shabby.

Ny rabattyta. I ringen ett japanskt prydnadskörsbär, på sidorna tänkte jag dagliljor. Här lyser solen hela dagen.

Nu slipper vi krångla med gräsklipparen på den här ytan. Det var ganska ojämnt och svårt att sitta någorlunda rakt, för den som satt till vänster.

I köksfönsterrabatten hade en klematis en marschallhållare som stöd. Nu har den fått en gammal stege att klättra på. Bra mycket bättre!

När jag rensade brännässlor och maskrosor i rabatterna stötte jag på en av de saknade dagliljorna. Nu fattas bara två!


Ha en härlig Valborghelg!


2 kommentarer:

  1. Många järn i elden kan man säga ; ) visst är det skönt när man kommer igång och man får en massa gjort. Bra jobbat! Stegen blev superfin som klätterstöd.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Jag som gillar grus tycker att det blev väldigt fint på sittplatsen:) Tycker att rabatternas blommor runt om framhävs så fint mot grus:) Tänk vilken energi man får så fort solen skiner, vilken tur att du hittade dagliljan jag får snart en leverans från Tyskland med några snyggingar:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...