lördag 26 maj 2012

Mycket snyggt i trädgården

Rosengårdens rabatter är kantskurna. Puh och aah! Nu är det gjort. Passade på att gödsla och lät vattenspridaren stå på länge länge. Brunnen var ju överfull (över pumpen). Vatten finns och växterna behöver det.

Skir förgätmigej bland uppväxande irisblad.

Idag hann jag inte sätta mig ner i denna stolen. Valde andra sittplatser. Annars är här så lummigt och skuggigt efter 4-5 på eftermiddagen, då skuggar grannens enorma lindar. Närmast syns blå bolltistel och herrgårdspion.
Det vita i blom är tovsippa, snett bakom stolsryggen är en kaprifol. Det var förra ägarinnans favoritväxt.

 Amerikanska strimlönnen grönskar så fint. Några blomhängen förgyller stunden.

I år blev det ingen sparris. ja alltså ingen skördad sparris. Bara jag vände mig om  hade den växt för högt.

Papaver miyabeanum, en japansk vallmo. Den är alldeles underbar blekgulvit. Tunna skira kronblad. Nyutslagen är de skrynkliga och ser så ömtåliga ut. De här släpper sina blad imorgon.


En med blåöga.


Aurikeln 'Larry' behöver delas efter blomningen. Den har blivit stor nog. Köptes på trädgårdsmässan senast. Jag valde bland många, men fastnade för den med namnet 'Larry'. Lyssnar ofta på lokala morgonradion, en av programledarna är Larry Forsberg. Ja, man piggnar till av att höra rösterna, tidningsreferaten och inte minst musiken.

"Kungsängslilja" var påsen märkt. Innehöll Fritillaria acmopetala Jag har massor av småttingar, för en gångs skull har "rödingarna" missat de små. Ska ta hand om dem i juli/augusti, enligt råd på AoT trädgårdsforum.

 Idag har tre av rosenpionerna slagit ut. Det här är en av dem.

Utanför mitt fönster ser jag att syrenerna visar sina färger. Äppelträden är otroliga i sin blomning. Humlors dova surr hörs på avstånd. Dvärgmandelbuskarna visar sin rosa sky. Idag kunde jag se en groende rad där plocksallat såtts. Klematisarna har växt med en decimeter, tror jag! Dagen var lagom arbetsvarm.

Kvällen här är kavlugn och ljus. Ha en fortsatt skön kväll!



1 kommentar:

  1. Så mycket vackert!! Vilken skönhet den japanska vallmon är. Vad lyxigt med pioner redan.
    Ha en fin dag.
    Kram Maria

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...