fredag 29 april 2011

Halo, sparris, ogräs och bildjobb

Middagen fick avbrytas.
Plötsligt såg jag halon. Ofta är de halva, väldigt sällan hela varvet runt som då. Den stora granen skuggade lämpligt riktiga solen. Eftersom halon ibland försvinner snabbt, sprang jag snabbt ner och hämtade kameran.
Maten fick värmas.


Ny gammal narciss!
Charmigt rufsig med ljusa spetsar.
'Rip van Winkle'

Sprickfärdig klematis, den här och C. fusijamana är fulla med knopp.

Ätfärdig sparris.
Här behövs rensas...


Tre bilder som visar hur jag "ser" motiven.
T ex under spireabusken har s k lingonåmjölk (backskärvfrö) härjat fritt.
Jag tar en bild på hur de ser ut (1)
Jag går närmare, men är inte nöjd med bakgrunden (2)
Jag backar, använder kamerans zoom, böjer mig ner, kan på vridbara skärmen se att där finns skugga (3)
Det hade kunnat gå med närbildsfunktionen, men då hade det blivit någon enstaka blomma , jag ville ha mängden blommor.

Lite efterarbete med att ta bort störande kvistar, beskärning så en tredjedel av bilden blir det övre mörka, en tredjedel själva motivet och den sista tredjedelen det gröna.

Ha en fin helg!



5 kommentarer:

  1. Skriver en liten hälsning såhär på fredagskvällen :) Gillar din dagbok med bilder, upplever att det är spontana bilder från din dag och det är så mysigt att ta del av dem :)
    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bild på halon, och vad intressant att ta del av ditt tänk när du skapar en bild. Det ska jag försöka att apa efter:) Ha en trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  3. vilken fin Halo du fångat på bild.Förstår att i såna ögonblick får middagen vänta.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Vilka fina foton och Halon var ju extremt vacker! Köpte min kamera i vinter och nu ett zoom objektiv, hoppas på att kunna ta lika fina bilder som dej!
    Ha en trevlig helg!
    Ewa/sqrulan

    SvaraRadera
  5. Våren har kommit långt hos dig! Underbart! :)
    Även här växer sparrisen och i år blir det första året som vi kan skörda några stycken. Ser fram emot det. :)
    Ha en fin kväll!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...