tisdag 17 juli 2012

Perfekt ros, perfekt knopp

38,14 km blev det cyklat idag. Mer om det strax.

Perfekt ros, det här är en som jag hade svårt att få identifierad( skulle varit en annan) rätt sort kommer till hösten  levererad av Rosenposten i Danmark. Många av mina rosor kommer därifrån. En hel del har blivit fel. Ljuvlig är det minsta man kan säga om den här som jag annars säkert annars hade missat. Doña Sol ska vara det rätta namnet.

En som kommer i skymundan p g a placering och ålder är lilla Mecene. Blommorna är små, knopparna är superläckra, bara man tar sig för och se dem, och det gör jag.
En av alla de andra som är särskilt tjusig just nu är 'Orpheline de Juillet'. Hon har låtit mig vänta på blommorna, men i år får jag verkligen njuta. 'The Bishop', 'Hippolyte', 'Prince Frédéric' och 'Zigeunerknabe' är andra liknande som jag skulle kunna stanna hela dagen hos.

Krolliljorna, här är en bråkdel av dem alla.
Ingen cykelsemester, bara en tur i de fina lokala omgivningarna. För ett par år sedan gjorde vi rundan runt östra delen av Storsjön. Idag blev det västra rundan. Tre timmar tog det oss att cykla sträckan, med otaliga fotostopp, ett regnstopp tillika inköp av nybakat lokalt härligt bröd hos Berglunds Bageri i Kungsgården. Kan rekommenderas om ni är i bygden! Särskilt gott är deras bröd med oliv- och fetaost. Jaja, det blev bl a ett sådant inhandlat förstås....

På den första delsträckan kändes det lite som om vi vore kvar på Gotland. Blåeld kantade vägen. Skillnaden var de höga tallarna strax intill. Vi såg mängder med röda solmogna smultron, begynnande gula kantareller, diken fyllda med vatten och ett 40-tal Jungfru Marie Nycklar.




Storsjöns västra del.
 Ett av många fotostopp....
Här hände det hemska saker, men det var länge sedan.
Det finns sägner om att Slaget om Syltbäcken hölls här mot danskarna på Sten Stures tid under 1400-talet. Det har berättats att Syltbäckens namn kommer av att danskar slängdes ner och "syltades" i bäcken.

Ha en skön tisdagsjulikväll!


1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder på från er tur:) Jag trodde att det var en tur på en vecka eller så ni skulle göra:) Tur att ni inte blev syltade i bäcken, vilken lustigt men samtidigt makabert uttryck:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...