fredag 18 juni 2010

18 juni 2010, 132 perenner i blom

132 perenner i blom, många av dem är nävor.
Gillar dem alla, men den här är lite speciell.
Snygg ihop med gräslök.
´Summer skies´ bara namnet smakar gott!
Visst är den vacker som himlen en sommardag

Rensade i körsbärslunden, huvva, hur kan man lägga denna buketten på komposten!?
Passar bäst i en kanna, den ur mormors servis.
I matsalen.
Vackert, ja som en sommaräng.


I veckan har den mindre delen av f d stora komposten tagits omhand.
Numer är där armeringsnät för luktärt.
'Mollie Rilestone', 'Black Knight', 'Mrs Collier' och Cupanis matucana 
Framför dessa kommer några andra ettåringar.
Hög fin fylld vit rosenskära, astrar och sommardahlior.

Tack vare Christina i Småland kom jag ihåg att dessa aklejor heter 'Green apples'.
Fick fröna från snälla trädgårdsvännen Cissi, som flyttade härifrån för familjens skull.

Odödligt vacker är irisen 'Immortality' 50-talet kirgislök bakom.

'Katrín Viðar', ljuv isländska. Fin doft. Vild och vacker!!!

Märkligt hur färger kan bli tydligare på bild.
När de båda, kirgislöken och aklejrutan, slår ut är det för ögat omöjligt att se nyansskillnaden.
Tid passerar. Idag syns att de är olika. 

Framför dem syns den nya bågen för 'Thyrislund', som överlevde vintern.
'Thyrislund' är en urtjusig klematis.


'Burning Heart', apropå kronprinsessbröllopet imorgon.
Förresten, en gång för länge länge sedan , då morgondagens bruds svärfar hade en uppsatt position i kommunen, hade han en anställningsintervju med mig....nej, det jobbet fick jag inte, det blev bra ändå!
132 perenner i blom, ja så är verkligheten här på gården.
Senast idag räknades de!

Carpe diem!

4 kommentarer:

  1. Härliga bilder Anette. Iris 'Immortality' hade jag tills i våras;( en otroligt vacker sak. Men det blir till att skaffa en ny:) Ha en trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  2. 'Immortality' är verkligen tjusig. Är väldigt nöjd med den!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Nu är verkligen den bästa tiden, utbudet är stort, men ännu börjar man inte bli mätt!
    Och jag blir mycket glad över att ha köpt en Immortality, trots att jag inte vet var den ska stå...

    SvaraRadera
  4. wow!! 132 perenner i blom nu..så kul!!jag har ju köpt ´burning hart´i år den kunde jag inte stänga öronen för:) den skrek så högt..köp mig,köp mig:)
    Ha det gott!!
    berit

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...