söndag 13 februari 2011

Luktärt, känn doften!


Finns det plats för annat än perenner i den här trädgården?

Javisst!
Hur skulle man klara sig utan ettåringar, luktärt, ringblomma och blåklint?
 Jag har provat många olika, men nog är de snäppet bättre de som doftar mycket. Det är alltid svårt att välja ut de som ska sås just det året. En jag inte vill vara utan är den ursprungliga från Sicilien, tvåfärgad något mindre blomma, bild 2.

Här är några av mina luktärter de senaste åren.














På bilderna, men inte i rätt ordning bl a: 'America', 'Romeo', 'Mollie Rilestone', 'Liane Marie', 'Black Knight', Spencer Mix. 

 

 Passar på att säga välkommen hit till Lene. Alltid lika roligt med ännu en följare!

Ha en skön söndag!

Carpe diem!

10 kommentarer:

  1. Den tvåfärgade vill jag inte heller vara utan, men i år var den slut när jag beställde hos Impecta så det fick bli en för mig ny sort - extra starkt doftande!!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar luktärtor, men misslyckas alltid med dom. Har mer eller mindre gett upp. Fast dom blev fina en gång när jag petade ner dom mellan tomaterna i växthuset, det kanske jag skall göra igen.

    SvaraRadera
  3. Intressant tanke där Fia. På bild 2, 3 och 6, där växer luktärterna tillsammans med tomater. Det blev praktiskt för plantorna också. Klängde upp via de relativt låga tomaterna och man slapp se hur kala luktärterna var nertill.

    SvaraRadera
  4. luktärtor är underbara, förstår inte varför jag glömt bort dom.
    Hör av dig till våren så kan du få en bit av den variegerad veronikan:)
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  5. blå och vita vill jag ha i år...tänk om jag kunde lyckas med dem

    SvaraRadera
  6. Luktärter är underbara, inte minst doften! Jag har väl inte haft så stor tur med dom, men jag ger inte upp!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  7. Men himmel vilka fantastiska bilder! Nu blev sommarlängtan svår!!! Det är nästan så att det doftar rätt genom skärmen.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Så fina! Det är inte alltid jag lyckas med luktärter men skam den som ger sig!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. För det mesta lyckas sådderna, men ibland blir det något fel. Får hoppas årets går bra. I år blir det inga nyinköpta luktärtsfrön, de egenskördade räcker.

    /Anette

    SvaraRadera
  10. Ingen sommar utan luktärter! Så underbara bilder!/Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...