tisdag 5 juni 2012

Mycket blader och 120 blommor

120 olika i blom, många fler med "bara" blad. I den här mixen finns Anemone demissa, mörkbladig alunrot, hosta, akleja, astilbe, aurikel, lungört, verigerad drakmynta mm. En självsådd riddarsporre mitt-i, ska förflyttas till försäljningsbordet.


Strax bakom de föregående växer detta. En nästan överblommad vårärt, lungörten 'Opal' som Hannelotte grävde upp åt mig, en Tiarella 'Braveheart'. Det amerikanska älggräset i bakgrunden tar väl mycket plats....behöver åtgärdas. Blir uppkrukat till växtmarknaden.

Nävan 'Melinda' har vaknat till ordentligt. 60 cm hög och något högre. Växer där mörka tulpanen 'Black Parrot' kompletterar snyggt.

Den nionde buskpionen har börjat öppna sig. De mörka fläckarna är mindre än på mina andra. Duger fint med sina 23 kronblad.

En liten en, som jag nästan tog för något ogräs är rörlökens små strån. Se hur jag markerat med krukskärvor. När den växt sig stor är den urläcker. Resan har startat bra.


Den som vill kan öppna denna länk till en  Ännu obesvarad id-fråga på AoT. Jag vill ogjärna "puffa" egna trådar där. Vilken växt är det?

Idag var det någon som kände igen mig ifrån tidningreportaget för en tid sedan. Hon började prata med mig utanför lokala Ica-affären, -"Det är du med så många blommor?". Vi pratade lite och jag sa att det är öppet när jag hänger ut skylten ute vid genomfartsvägen.

Ha en härlig helgdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...