måndag 16 juli 2012

Mamma gillar 'Charles de Mills'


'Rosa Mundi' var den första att planteras i rosengården. Tvåan kan ha varit 'Charles de Mills'. Det var för fem-sex år sedan. Idag när mina föräldrar kom "förbi", blev hon så till sig att hon (nyss 73) ska skaffa sig just den! I min lilla rosengård växer den till höger när jag sitter i soffan.
Vid första titten i rosengården hade hon stupsäkert bestämt sig för 'Orpheline de Juillet'. När jag sedan plockade tre snarlika, 'Orpeline de Juillet', 'Hippolyte' och 'Zigeunerknabe'. Då pekade hon direkt ut den mindre zigenarpojken.
Jag hämtade då en blommande ros av 'Charles de Mills'. -"Jamen, det är den här jag vill ha!", sa hon då.


Inte ens hälften av de som blommar nu. Nyss nämnda 'Rosa Mundi' och 'Charles de Mills' i mitten.

Det planeras för långresa. För något år sedan cyklade vi (maken och jag) runt östra delen av Storsjön. Västra delen återstår...hm, Torsåker där vi bor...ligger rätt nära där nedre knivens spets pekar. Om vi börjar där...tar norrut eller österut direkt. Måste kolla SMHI-prognoser och vindriktningar. Är det något jag ogillar är det motvind på hemresan!


Ha en skön måndagskväll!

4 kommentarer:

  1. Så himla många vackra rosor du har! Tänk vilken tur att man är olika, jag skulle aldrig ge mig ut på en cykelsemester:)) Jag hoppas dock att ni får tur med väder och att det blir en fin resa:)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Rosor och cykelturer är underbara! Båda två på varsitt sätt. :-)

    SvaraRadera
  3. jag är faktiskt sugen på att skaffa Rosa mundi, saknar den lite från min gamla trädgård:)
    Cykel semester underbart att kunna cykla nått jag inte kunnat göra på flera år p.g.a nacken, men cykelsemester nja där är jag nog för lat:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Charles de Mills finns även i min trädgård. Så vackra blommor! Lite nickande, så kan behöva stöd. Ser att den fått det hos dig, ett snyggt ett. Tror att jag härmar...
    Ha en härlig semester!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...