fredag 5 oktober 2012

Blooming Friday / "Färg och form"

Veckans tema hos Hélena och Blooming Friday är "färg och form". Ett brett ämne där urvalet blev alltför omfattande för min del. Har skalat(!) bort allt utom en enda bild. Det är på en plansch jag införskaffade i somras.

Jag tycker mycket om äpplen, helst svenska med massor av smak. Färger, smak och doft varierar, inte bara skalets, utan innandömets också. Storlek och form skiljer olika äpplen åt. Variationen tycks oändlig
En äppelbibel jag gärna bläddrar i är den av Anton Nilsson "Våra äppelsorter". Önskar jag hade ett eget exemplar.


Passar på att berätta lite om det herrbesök som gick av stapeln igår eftermiddag. Tidigare i veckan hade en äldre man kommit in i trädgården, då hade jag begränsat med tid, så jag bad honom återkomma. Det gjorde han och vi vandrade runt och pratade om växterna. Han började med att säga -"Inte visste jag att det fanns en botanisk trädgård mitt inne i Torsåker".
Nu finns här många vanliga växter, men också några specialare. Gården ligger undanskymt och man måste komma närmare in för att se vad som finns. Det var ett ovanligt och trevligt besök, väldigt sent på säsongen. Ändå hittade vi massor som ännu blommade.

Ha en härlig höstlig helg!

16 kommentarer:

  1. Jag köper alltid svenska äpplen, och faktiskt går de för det mesta att få tag på på ICA. Om du vill ha boken du skriver om, så köp den!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    PS Fin plansch!

    SvaraRadera
  2. Kul tolkning! Vad trevligt att få sent trädgårdsbesök, speciellt om det är så intresserade gäster:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vilken fin äppelplansch! Roligt med besök också, tror säkert det fanns en hel del att kika på fortfarande i din fina trädgård.
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. kul tolkning!!!
    Kul att få intresserat herrbesök håller med honom att visst har du en botanisk trädgård.
    Ha en underbar helg!!


    SvaraRadera
  5. Hej Anette!
    Kan man ha ett härligare besök? Jag blir riktigt rörd å dina vägnar. Att dessutom få en så fin komplimang skulle åtminstone jag leva länge på en sådan:)!
    Visst är våra nordiska äpplen bland de godaste - krispiga och smakrika och saftiga - att inte tala om hur vackra de är - men, vi är ju uppvuxna med dem./Anja























    SvaraRadera
  6. Vad trevligt det låter med trädgårdsbesöket. Det är alltid kul att träffa människor som delar ens intresse för trädgård och växter. Och vilken komplimang du fick!
    Ha en bra helg.
    //Katarina

    SvaraRadera
  7. Å, fin tolkning. Jag har börjat förstå olikheterna hos äpplen mer och mer (hur låter det på en skala), helskön plansch och dito tolkning.

    SvaraRadera
  8. Mysigt med intresserat trädgårdsbesök! :)
    Vilken bra tolkning. Äpplen har verkligen massor av olika färger och former. :)
    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Svenska äpplen ska de va, köper inga andra! Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  10. Jag köper inga andra än de svenska äpplena när de finns att få.
    Härligt att få visa sin trädgård för likasinnade.
    ha det bra ;)

    SvaraRadera
  11. Vilken fin tolkning och vad roligt med besök den här tiden på säsongen.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Vilket mysigt besök! Och självklart ska det vara svenska äpplen - så länge det någonsin går!!!
    Bloggkram!

    SvaraRadera
  13. Vilket trevligt besök, och snygg plansch. Äpplen är bäst!
    /Liv

    SvaraRadera
  14. Ja där kan man prata om färg och form, våra ljuvliga svenska äpplen. Önskar också att jag hade boken. Alltid mysigt med intresserade besökare och finare komplimang kan man ju inte få:-) Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  15. Det måste kännas roligt när trädgården blir beundrad av besökare! Man odlar den ju för att den ska sprida glädje. Svenska äpplen är något alldeles speciellt.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  16. Det besöket skulle jag leva på riktigt länge vilket fint betyg på din fantastiska trädgård.
    Säkert många fina former och färger.

    Trevlig helg

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...