söndag 7 oktober 2012

Sista fröna

Först en närmare titt på blommorna och taggarna hos Morina longifolia. 

Dessa frön blev de sist skördade. Nu är allt packat, namnat, postas imorgon till Sta. Nu är det bara att hoppas, för vilken gång vet jag inte, att de blir rätt registrerade. Jag är innerligt less på att hamna fel och därmed ofördelaktigt, när det är dags för min egen beställning. Är väldigt säker på att det här är den sista gången mina frön är en del av den listan...
(Fröna är praktklockans)

Innehåller:
Aconitum ’Rya’
Amsonia ciliata
Anemone multifida ’Rubra’
Anemone trullifolia var linearis
Astrantia maxima
Campanula pendula
Catanache caerulea
Centaurea bagadensis
Cephalaria gigantea
Clematis addisonii
Clematis fusijamana
Clematis viorna
Dianthus nardiformis
Fritillaria camschatcensis
Geum ‘Mrs. J. Bradshaw’
Horminum pyrenaicum (rosabl.)
Iris setosa
Knautia macedonia
Lathyrus vernus ’Rosea’
Lewisia pygmaea
Linaria purpurea
Lychnis flos-jovis ’Peggy’
Milium effusum
Paeonia Gansu Grp (rosabl, mörka fläckar)
Paeonia Gansugrp. (vitbl m mörka fläckar)
Paeonia veitchii
Papaver miyabeanum
Paradisea liliastrum ’Major’
Patrinia gibbosa
Phyteuma orbiculare
Platycodon grandiflorus ’Fairy Snow’
Podophyllum hexandrum
Polemonium pauciflorum
Primula alpicola
Primula florindae
Primula japonica ’Miller´s Crimson’
Primula luteola
Primula polyneura
Reseda lutea
Salvia dolichantha
Sanguisorba obtusa
Sisyrinchum angustifolium ’Album’
Sorbus koehneana
Stipa barbata
Trollius europeus



Ha en så härlig höstvecka som möjligt!

4 kommentarer:

  1. Vilken lustig växt Morina longifolia:) Tror aldrig att jag sett en sådan förut:) Anemone trullifolia skulle jag vilja ha en planta av. Enda sedan jag såg den för två år sedan har jag velat ha en planta, vet du om de är svåra att så? I så fall ska jag nog beställa sådana fröer:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. A. trullifolia är den vanliga i blått, min med tilläggsnamnet (var.linearis) har gula blommor. Läckra blad, som långa treeggade tungor. Jag har sått dessa med frön från Magnar Aspaker. Den sådden fixar du lätt!
      /Anette

      Radera
  2. Fina frösorter du skickar till STA.
    Håller tummarna för att det INTE ska strula för dig i år igen då du ska beställa och få dina frön.

    Jag har inte riktigt färdigt min frörensning ännu men ska snabba på eftersom det snart är stopp för inskick.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Himla fina sorter du skickar in, jag håller också på med den listan.Jag håller händer och fötter att i år ska du å dina frön.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...