onsdag 22 augusti 2012

Gömd och glömd planta

Fuchsian som blommar mest av alla mina fem-sex stycken är den röda 'Marinka'. Den här grenen har tagit skydd under ett bord.


Mera rött. Det här är klematisen 'Purpurea Plena Elegans' som får matcha gårdens fönsterbågar. Till höger magnolian 'Susan', till vänster den sprillans nya himalayabjörken. Hitom den zebragräset.

Sedan julis början har dagögat blommat. Kommer att fortsätta länge till om vädret tillåter. Bakom sig skymtar blå strandveronika och överblommad stjärnflocka.

Nära dagögat finns det ryska martornet. Snygg blå färg, strandveronikan är densamma som på förra bildens. Dagögat har nått 170 cm.

En annan blå snygging är den helbladiga klematisen, har blommat "hurlängesomhelst".

Gömd bakom Iris setosa (behöver delas), finns visst ännu en iris. Den här har haft det väldigt mörkt. Måste få en bättre placering. Finns en nerstucken etikett. Jag går ut och kollar om texten ännu syns.
Ja, prydligt och tydligt står där Iris pallida 'Variegata'.

Så har jag bara torsdag fm kvar att jobba den här veckan. Få se vad vädret tillåter för utegöromål!

Ha en härlig onsdagskväll!


4 kommentarer:

  1. Vilken härlig kleatisbild! Och tänk, också jag glömde just Marinka i ett hörn. Men nu syns hon :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också en massa som inte syns just nu:)Den blåa helbladiga kan jag bara hålla med dig om blomningen , hur länga som helst. Helt sagolik!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag bara undrar om det är randiga blad på den irisen du har i inlägget????
    Såg ju såna blad i Skottland och skulle försöka ta reda på om de finns här.
    Vad mycket fint du har . gillar verkligen den blå klematisen som är som en klocka får nog leta på den .

    Kramar Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Meta!
      Visst är det randiga blad på den irisen.
      Sök på Iris pallida variegata, så hittar du bilder på hur den kan se ut.
      /Anette

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...