fredag 10 augusti 2012

Överraskningarnas dag


Först höll jag på att sätta eftermiddagskaffet i halsen då jag på Studiefrämjandets sammanställning över öppna trädgårdar "Tusen Trädgårdar 2012" hittade vår egen. Visserligen var vi med 2010, men av många olika orsaker icke så i år. Besökare är naturligtvis välkomna, men då efter att ha bokat.

Kollade på trädgårdsrikets sida. I sökningen där finns vi med i Trädgårdsriket"(och i boken), men däremot inte på Tusen Trädgårdar. Helt i sin ordning alltså.
Ganska snart blev listan ändrad till att enbart ha med de som har öppet 2012. Jag har inte lusläst den, bara ögnat igenom snabbt.


Dagens betydligt trevligare överraskning fick jag i förmiddags. Blicken svepte över stora perennrabatten. Något stämde inte.
Något blommade i en färg som...
Hm....
En klematis. Den där. Där...
Rosa.
Där.
Frågetecknen hopade sig.
Tur det finns anteckningar kvar. Insåg snabbt att det måste vara en av de många från Kivistik jag planterade första eller andra våren här. 'Marmori', verkar ligga bra till. Det fanns någon till som ännu saknas, men där stämde inte färg och form.


Nästa överraskning var när mina föräldrar kom förbi med många liter rensade krusbär. Jag hade tänkt göra en paj till kvällen av våra bär. Nu var det så att jag ätit så många direkt från buskarna och var lite osäker om det skulle räcka.

'Rooguchi' har varit svår att fotografera rättvist. Nu har den nått en bit över pergolan. Trots viss rörighet i bakgrunden tycker jag bilden blev bra nog. De mörkblå klockorna är så fina. Jag gillar den så mycket att här finns två plantor. Den andra växer med 'New Dawn', för den är inte mycket till klätterros här inte. Klättrar gör klematisen istället.

Mera, den här lediga dagen, tja, flera hinkar har fyllts av rensning och "deddhedd". 'Henry Hudson', som jag ju räknar på är uppe i 1100 blommor, hittills.
Den daglilja jag trodde var 'Crimson Pirate', är nog inte det som etiketten lovade, tyvärr. 'Hemerocallis citrinas doft har jag fått testa.Mmmm.

Inventeringen i pallkragarna gav gott resultat. Mycket gott! Där finns ett och annat guldkorn, men då har jag sått vartenda frö själv också!

Ha en härlig start på helgen!



1 kommentar:

  1. 'Marmori' växer även i min trädgård, tycker den är en riktig skönhet.
    Är med i 1000 trädgårdar för första gången. Får väl se ifall några besökare hittar hit.

    Låter som om du har 'fyndat' spännande plantor i din pallkrage. Kul då man upptäcker sådder som gror och plantor som växer.

    Fina bilder!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...