lördag 4 augusti 2012

"Wow" vid finhörnan!

"-Wow", sa dagens besökare och stannade upp vid finhörnan.
"-Den heter 'Landini'" sa jag innan hon hunnit fråga.
"-Har du någon på plantbordet?"
"-Nej inte där, men fler i rabatten härintill", svarade jag.
Hon stönade lätt. Köpte bl a åbrodd, munkrenfana, fransk dragon och citronmeliss istället.

Hon beklagade sig att hon lämnat kameran hemma, frågade om hon fick återkomma och ta fotografier.
Såklart hon får.

Hörnet vid stora perennrabatten. Lavendel kantar framåt och till vänster. Det som inte syns är mängder med olika blå riddarsporrar bakom detta.


'Landini', är namnet på den omtyckta liljan. Jodå, "rödingarna" finns här också!

Den röda stjärnflockan är 'Primadonna'.

Också i rött; grekvädden. På annat ställe finns den storvuxna jättevädden.

Strax bakom finns en annan stjärnflocka, Astrantia maxima. Här finns den vanliga stjärnflockan också, det finns lite för mycket av den...
Rätt nära växer rosen 'Therese Bugnet' och en rosa fluffig astilbe. Färgerna ton-i-ton bildar en fin harmoni. Med lavendeln och riddarsporrarnas olika blå färger bildas en helhet som behagar mina ögon.

Gjort idag? En massa disk att ta reda på efter gårdagskvällens trevliga besökare. Tyvärr lyckades jag ha sönder ett "finglas" då.
Klippt både make, gräsmatta och häck. I den ordningen.
Njutit i solen, sökte t o m skugga en stund.

Ha en härlig lördagskväll!

3 kommentarer:

  1. Det var verkligen en läcker färg på den liljan! Hoppas du inte använde häcksaxen på maken:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Det är så fina de skall vara ;) får nog ta och plantera ut mina stackare från krukorna. Tack för fina bilder (som vanligt)

    SvaraRadera
  3. Vojne, vojne, tur jag tog rätt redskap till rätt klippning. Ska ta sista biten på häcken nu på morgonen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...