onsdag 15 augusti 2012

Rar fru i skogen

Möjlighet att se denna raritet yppade sig plötsligt ikväll. Skogsfrun. Fridlyst förstås, liksom rödlistad. Detta var den sista i blom av flera exemplar på detta ställe. Hon behagar inte visa upp sig varje år. Där hon växer måste man enligt sägnen uppföra sig, annars kan otrevligherer hända...


Blandskog, rikligt med örter. Vårärt, blåsippa, trolldruva, ormbär, skogsvicker bara för att nämna några.


 Har någon vässat klorna här?

Spåren av skogsbrand syns än många årtionden senare.

Gjort idag då? Jobbade sent och hann med att gräva bort lite där en ny rosenrabatt ska bli till. Grässvålen är helt lös, ligger kvar tills imorgon eftermiddag tror jag. Ingen kommer och tar den över natten;))
Rosorna som ska dit återkommer jag till en annan gång. 5 meter lång ungefär.

Ha en härlig sommarkväll!

5 kommentarer:

  1. Oj vilken känsla att få se henne! Har inte hört talas om skogsfrun tidigare:) Ingen dålig rosenrabatt du håller på med! Har grävt om lite dagliljor idag men det var nästan för varmt för att jobba ute idag, kvällen däremot var/är ljuvlig:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilken liten lady. Angenämt möte förstår jag :)

    SvaraRadera
  3. Rosenrabatt, spännande att se vad du planterar...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket trevligt möte du gjorde i skogen som såg en blommande skogsfru.

    5m. lång Rosrabatt kommer att bli jättefint.

    Maila mig din adress så skickar jag frön av Lackpionen till dig :=)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Hej Anette, vilken fin fotoblogg du har! Hittade den när jag sökte din mailadress på AoT. Mailar du din adress så skickar jag ett kuvert till pionfröna.

    Sitter på jobbet och det ÖSER ner ute. Annars har dagen varit solig och varm. Och jag har solstolsdynor ute på kollan... Klantigt!!

    Kram/Karin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...