torsdag 16 augusti 2012

Sanguisorba, utan häng...

Har trott på etiketten, en sådd för några år sedan. Sanguisorba tenuifolia alba. Men borde inte det vara mera "häng" då?
130 cm hög och blommar nu. Snygg i vilket fall som helst!

Nu har jag fått hjälp med namnet, det är kanadensisk pimpinell, Sanguisorba canadensis. Såddes 2007.


Det finns överskott av rosenpionfrön här. Ändå är dessa bara från de små plantorna, för de har starkare rosa färg.  Den stora har jag inte rört frökapslarna på. Jag skickar mot adresserat frankerat svarskuvert. Mejla i så fall.

En daglilja som hamnat lite i skugga. Börjar idag. Det är 'Summer Wine', tillsammans med Astrantia maxima.

Från balkongen, vy över delar av Magnoliarabatten. Nya rosenrabatten syns högst upp. Ligger intill rosengården och samlar ihop området. Det är det som är meningen i alla fall.

Också en balkongvy. Mot örtagården med den stora 'Alionushka', mot pallkragelandet. Sparrisrabatten ligger bakom klematisen. Längst upp är "stora perennrabatten".


Ha en härlig augustikväll!

5 kommentarer:

  1. Ja, Sanguisorban ser mer ut som den som jag tror heter obtusa, som inte hänger lika mycket? Ögat trodde det var blåbär och jag hann känna smaken innan jag läste att det var pionfrö :)

    SvaraRadera
  2. Tror också att det är S. obtusa Alba men den är inte fy skam den heller:) Vad fint det ser ut i din trädgård, man ser det så mycket bättre uppifrån:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jag blev tvungen att gå ut barfota i daggen o kolla hur min tenuifolia ser ut...där står blommorna också rakt upp ännu och ser ut som dina! Men de brukar alltid bli hängande efter ett litet tag. Då kommer även de läckra svarta ståndarknapparna att synas. Så det kanske är lite för tidigt att avskriva tenuifolian. Mina plantor var också rätt låga i början,men sen drog de iväg mot 2-metershållet;-)
    Ha en fin kväll/Åsa

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar trädgård. gillar den sista bilden kram Suss

    SvaraRadera
  5. Tack för rundturen bland växterna och i trädgården! Så fint det ser ut!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...