söndag 5 augusti 2012

Smått: fyra trevliga & en otrevlig

"Uschiamej", Thalictrum uchiyamae. Trevlig.


Thalictrum 'Elin'. Trevlig långbent svensk skönhet.

Sanguisorba officinalis 'Pink Tanna'. Blodtopp. Hög. Sällskap till Clematisen 'Purpurea Plena Elegans'. Mycket trevliga ihop.

Hoppsan, de där små syntes inte när jag tog bilden. De gillar pärlrönnen tydligen, det gör ju jag också. Högst otrevliga men omtyckta av nyckelpigorna!
Nära pärlrönnen har denna frösådda solhatt planterats. Både pärlor och solhatt är ännu svagt gula. De ska vitna båda två.


Idag har sista? plantan planterats i mitt skogsområde, som jag lovat återkomma till. Måste bara ha lite bilder först.
Det är ett rektangulärt område, cirka 3 x 5 m. Kanske något större. En sittplats finns liksom en markerad stig. Där växer lingon och blåbär vid sidan om stigen. Havtorn i fjärran. I skogen växer småbuskar i kanten, liten spirea 'Golden Princess', vars knoppar jag avlägsnar. (Fel färg). För färgens skull finns blodplommon, fantastiskt vackert se bladverket mot himlen när man sitter.  För de fina bladen finns ginnalalönn, vitbrokig kornell 'Elegantissima', järnekar och flikbladig klibbal. För stammens skull finns näverhägg och ormhassel.

Ha ett gott avslut på veckan!

2 kommentarer:

  1. Min pärlrönn har farit riktigt illa av bladlöss i år. Alla nya skott har varit täckta av mörka otäckingar och många av skotten har faktiskt dött. Har jag aldrig varit med om förut. Den ser riktigt klen ut nu.
    Men nävorna jag köpte av dig frodas!

    SvaraRadera
  2. Ja nog skulle man kunna vara utan bladlössen utan saknad!
    Den där Elin var helt förtrollande! Liksom T. uchiyamae. Vilken fin färg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...