måndag 13 augusti 2012

I mörkt och varmt


Fick önskemål från besökare igår om bilder på mina fuchsior.
Ok, vi börjar med favoriten, en spikfuchsia. Här finns tre sådana. De värmer tillsammans med trädtaklök (fr Monne på Tjörn) kanna (fr Anna-Karin/Landet Krokus, och en begonia med lokal historik jag fått av en bekant.



Imorse var jag uppe ytterst tidigt, hade öppningsskiftet på jobbet. Min blick for snabbt iväg till en blöt skapelse. Hade varit tveksam om jag skulle gilla den eller inte. Svaret är positivt, mycket glad över den. Namnet är Hemerocallis 'Back Draft'. Köptes hos Karin i Skara förra sommaren, en annan därifrån är grannen 'Siloam Nugget'.


Strax intill blommar 'American Revolution', som aldrig förr.

En liten bit därifrån växer de fina kålen jag fick hos Anna-Karin. De blev beundrade igår! Särskilt den mörka.


Den andra av två klematisar vid namn 'Romantika' har äntligen nått över pergolan. Den som åt andra hållet har  mörka 'Rooguchi'. Mycket beundrade de båda igår också!

Måste också berätta om ett par besökares ahaupplevelse. Klematis var för de stora mörkblålila växter som klättrar vid husväggar punkt slut. De gick härifrån nyupplysta när de sitt mina blommande 15 stycken. Små, mindre, större, hängande, upprättblommande, öppna blommor, fladdriga blommor i många färger. Ingen vid en husvägg. Om de inte redan idag varit till Trädgårn i Söderfors, så är jag förvånad!

Apropå tidningsfadäsen igår:
Idag ringde man från tidningen och bad så mycket om ursäkt att det hade blivit fel. Vi hade ett bra samtal.
Naturligtvis fortsätter jag ta emot inbokade besök, så länge det finns något att se. Det är långt kvar på säsongen.

Ha en härlig början på veckan!

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar daglilja 'Back Draft'är, hmm..måste nog kollas efter:)
    Synd att det blev så tokigt i tidningen men att du var hemma och kunde ta emot alla ändå...
    Ha en underbar dag!!!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag sökt dej på nätet en lång stund, men skam den som ger sej. Blev tipsad av Landet Krokus, Din trädgård ser jättefin ut och det skulle vara kul att besöka dej.
    Kanske en liten bloggträff?
    Ha en fortsatt skön kväll.
    Hälsar Mia

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...